Turbo-folk Music of Serbia



turbo-folk (a term coined rock musician rambo amadeus) music emerged during yugoslav wars , breakup of yugoslavia. turbo-folk used serbian folk music , novokomponovana basis, , added influences rock, pop , electronic dance music. last decade of 20th century witnessed birth , decay of various turbo-folk singers in serbia. in long list of those, notable mentions mira Škorić (otkači, ti si ko ja), nataša Đorđević (da umrem od tuge, zaboravi broj), sanja Đorđević (tebi meni za prošle dane, mutivoda, crveni lak), ivan gavrilović (200 na sat), maja marijana (moj dečko, bio mi je dobar drug), snežana babić sneki (caki cale, davorike dajke), goca božinovska (okovi), jasna milenković jami (Čokolada, Šibica, 1 stvari), marina Živković (ne idi od mene, lavica), branka sovrlić (a tebe nema, lido lidija), Željko Šašić (gori more), medeni mesec (eh, da nisi tako lepa, nikad nikom nisam rek o), Đorđe Đogani dance-oriented band Đogani fantastico. not lone 1 of lauded singers of 90s baja mali knindža (in)famous singing chetnik songs, nationalistic, xenophobic , chauvinistic lyrics (nemoj sejo nikad za turčina, ne volim te alija).


most of them lost popularity within new millennium, while succeeded in re-establishing on serbian music scene. record-label company these names had in common. zam (zabava miliona) used production company gathered every singing person in country, after južni vetar has fallen apart. in 1998. owners of zam, saša popović , lepa brena has announced company change name grand production, followed change of logo, exclusion of singers , change of politics. enough grand took monopoly on serbian music market, acquiring more media space shows used broadcast on tv pink (grand show, grand parada, midday monday show...), grand revija - official magazine of company, zvezde granda - music competition similar idol , through grand music festival. tanja savić , slavica Ćukteraš 2 female singers have made entire careers within grand production.


dragana mirković remains biggest turbo-folk star in country, numerous hits (sama, plači zemljo, pitaju me u mom kraju, poslednje veče, ne vraćam se starim ljubavima, nisam ni metar od tebe). pink hair , recognizable screen persona, zorica brunclik (kada bi me pitali, košava, otkopčano jeleče, ja znam, tebe nema) considered dragana s follow-up. vesna zmijanac, previous wife of zorica s husband, has preserved fame had in 80s hit-songs jorgovani, ja imam nekog ti si sam, malo po malo, kunem ti se životom, idem preko zemlje srbije. among others, there halid bešlić (miljacka, prvi poljubac, put me zove), ana bekuta (oluja, imam jedan život, kralj ponoći, zlatiborske zore), sinan sakić (ej, otkad sam se rodio, delija momak, prvi poljubac), stojanka novaković stoja (moje srce ostariti ne sme, Žena starija, samo) , nedeljko bajić baja (ginem, ginem, mini suknja, zapisano u vremenu). absolute record in sales of kind of music still held lepa brena, has sold around 40 million records , held concerts on balkans. next that, due enormous popularity, brena considered symbol of former yugoslavia, of yugoslav unity , power, , after break of federation, of so-called yugo-nostalgia.







Comments

Popular posts from this blog

Mussolini's views on antisemitism and race Benito Mussolini

Types Classification yard

Discography Memnock